lørdag 30. oktober 2010

Ringnebbmåke, Larus delawarensis


 Ringnebbmåka ved Stokkelandsvatnet, 04.08.2010.


 Ringnebbmåka ved Stokkelandsvatnet, 04.08.2010.


 Ringnebbmåka ved Storehølen/Ålgård i Gjesdal, 07.10.2010.

Ringnebbmåke er en Nord-Amerikansk art som er skjelden og se i Norge, den har etter det jeg vet aldri vært sett i Gjesdal før denne sommeren, jeg så den første gang på Edlandsvatnet 30.05, to dager etterpå ble den oppdaget ved Stokkelandsvatnet i Sandnes, der ble den sett gjennom hele sommeren, da jeg så den igjen på Ålgård i oktober, klarte jeg endelig og få tatt bilder av den, den ble ringmerket ved Stokkelandsvatnet i slutten av august, ringmerkingen røper at det er den samme måka som jeg tok bilder av på Ålgård i oktober.

1 kommentar:

Anne Ueland sa...

Så vanvittig gøy. Lærte nå at måke er ikke bare en måke, men at de faktisk kan være skjeldne, tusen takk for nydelige bilder og informativ tekst. Hilsen Anne