lørdag 5. november 2011

Båndkorsnebb, Loxia leucoptera

 Da jeg holdt på å henge opp en ny foringsautomat på Røysland i dag, hørte jeg lyden av båndkorsnebb flere ganger før det plutselig gikk opp for meg at de var like i nærheten, 9 stk. hadde valgt en liten lerk like ved parkeringsplassen, lerkekongler er tydeligvis snadder for korsnebbene, jeg fant fotoapparatet og snek meg nærmere, dårlig lys og stiv kuling gjorde forholdene dårlige, på iso 800 fikk jeg lukkertid som varierte fra 1/160 til 1/250, fikk tatt ca.100 bilder før de stakk.




Etterpå gjorde jeg ferdig foringsautomaten, det gikk 10 kg. solsikkefrø i den, noe større enn jeg hadde forventet, overraskelsen var ikke stor da det var en kjøttmeis som innviet den, :-)!


En høyblokk for 10 kg. solsikkefrø.


Fikk så vidt med innvielsen.


Foruten om båndkorsnebbene og meisene fikk jeg med meg et par
overflygende havørner og en spurvehauk.

Ingen kommentarer: