lørdag 10. november 2012

Haukugle, Surnia ulula

Jeg hadde egentlig tenkt å vente med min "førstegangsobservasjon" av haukugla til jeg hadde den i Gjesdal, riktignok har den vært sett i øvre Hunnedalen og Giljastølen i høst, Gilja har jeg prøvd å finne den, Hunnedalen er for langt og reise med fare for uforettet sak.
Dermed slo jeg til når Rune foreslo å ta turen til Time kommune, vindmølleparken hadde en stasjonær haukugle, da vi ankom satt den høyt oppe i toppen av noen grantrær, vi var i ferd med å gi oss da den bestemte seg for å fly bort på ei myr med mye lavere trær, den ble etterhvert ganske så medgjørlig og slapp oss meget nær. Siden det var mitt første møte med arten ble det en del knipsing, var redd for å komme hjem med en brikke full av uskarpe bilder, klokken var 16.00 og overskyet vær, lukkertid på 1/100dels sekund ved 1600 iso er ikke det beste utgangspunktet, noen få skarpe og halvskarpe bilder ble det og det er mine beste haukugle-bilder hittil, regner med at neste gang kan det bare gå en veg med kvaliteten, :-)!
 





 

4 kommentarer:

Ottars fotoblogg sa...

Nr 3 var ekstra flott synes jeg, et topp bilde av haukugla. De andre var også bra, sikkert gøy å møte denne flotte ugla.

Ottar

Morten Borg sa...

flotte bilder, liker nr5 best

Irene Sletvik sa...

Dette møtet var sikkert flott! Og fine bilder:)

Willy Gill sa...

Gratulerer så mye med flotte bilder. Liker også best bilde 3. Willy