fredag 1. mai 2009

Sildemåke, Larus fuscus

Litt rart og stå på trappa hjemme på Solås og fotografere måker på naboens pipe, lydmessig høres det ut som jeg er på kysten.

Jeg husker det var måker i Bråsteinvatnet på 70-tallet, men kan ikke huske hvilken art det var, men innbiller meg at det var fiskemåker, de var iallefall mindre enn sildemåka.

De siste åra har jeg lagt merke til store samlinger med måker på vann langs E-39 fra Sandnes til Vikeså, i fjor talte jeg over 200 sildemåker på Limavatnet.
"Trekkmåka", den ses ikke om vinteren, den ligner på svartbak men kan skilles fra denne med de helt klart gule føttene, den har også mindre hvite prikker på vingespissene og er litt mindre og kanskje noe mindre "grovskåret" enn svartbak.

Overvintrer i Afrika og hekker normalt langs kysten og ved innsjøer, men jeg har inntrykk av at den trekker lenger inn i landet nå enn før, kanskje innbildning, jeg følger bedre med nå, og klarer og se forskjellen på artene.

Ingen kommentarer: